fbpx
 

blogCierpliwość | dr Sylwia Olszewska

25 maja 2022

O cierpliwości często mówimy, że się nam kończy, że tracimy równowagę, że nie chcemy na coś dłużej czekać. Możemy ją stracić na skutek niespełnionych próśb lub zwlekania, czyli rzeczy, z którymi będziemy mieli do czynienia na co dzień, zarówno w otoczeniu jakim jest miejsce pracy, jaki i w domu, gdy nasze dzieci lub partner/ka nie wykonają naszej prośby. Utrata cierpliwości może przeradzać się w bezsilność lub poczucie bezsilności, które buduje rusztowanie dla rozwoju frustracji. Frustracja z kolei jest źródłem napięcia nerwowego, prowadzącego do nasilenia reakcji na „bodźce” (pewne sytuacje), które normalnie nie wzbudziłyby w nas tak nasilonej odpowiedzi. Dlatego dobrze jest się zastanowić: jak temu przeciwdziałać?

Przede wszystkim powinniśmy się zastanowić z czego wynikają nasze niespełnione prośby, szczególnie duże znacznie ma to w miejscu pracy; być może osoba, której przydzieliliśmy dane zadanie nie jest w stanie mu sprostać z powodów innych niż lenistwo, być może jest już zbyt obciążona innymi zadaniami lub brakuje jej kompetencji niezbędnych do jego wykonania. W takiej sytuacji potrzebna jest rozmowa, w której osoba tracąca cierpliwość, próbuje przezwyciężyć to uczucie i staje się aktywnym słuchaczem. Umiejętność aktywnego słuchania, choć każdy z nas posiada ją do pewnego stopnia, zostaje znacznie osłabiona, gdy górę bierze nad nami frustracja. Frustrację można nazwać emocją, która jest niedaleko spokrewniona ze złością i gniewem, podobnie jak one więc potrafi zaburzyć nasz osąd. To z kolei prowadzi do działania impulsywnego, a akcje, które podejmiemy w takim stanie mogą szkodzić nam samym i osobom z naszego otoczenia. Często dostrzegamy to jednak po tym, gdy nasza reakcja już wywołała swój negatywny efekt. Warto jest zatem ćwiczyć umiejętność „hamowania”, tj. powstrzymywania reakcji impulsywnej, szybkiej, pozbawionej dbałość i zastanowienia. Dobrym narzędziem do ćwiczenia skupienia, są techniki mindfullness, które opisują jak skupiać się na swoim oddechu, być obecnym w danej chwili, nie odgrywać w głowie scenariuszy, które mają nikłe prawdopodobieństwo wydarzenia.

Walka z utratą cierpliwości oznacza akceptację, pogodzenie się ze status quo lub lepsze zrozumienie status quo. To zrozumienie pozwoli na wyciągnięcie wniosków i podjęcie działań, by gdy jest taka potrzeba dokonać zmian. Zmiany te mogą dotyczyć nas samych, odzyskanie cierpliwości wymaga bowiem zdolności do „odpuszczania”. Czasami stawiamy zbyt wysokie oczekiwania nie tylko wobec osób, z którymi mamy do czynienia, ale wobec nas samych, wówczas tracimy cierpliwość do naszego własnego zachowania. Chcemy od razu coś z tym zrobić, działać natychmiast, kiedy czasami warto jest się zatrzymać, „zahamować” i zastanowić, czy jest to w ogóle możliwe. Najczęściej jednak wymaga to od nas czasu i pracy nad sposobem postrzegania otoczenia i auto percepcja. Niejednokrotnie dobrze jest podejść do takich aspektów z pewną dozą humoru, zaśmiać się ze swojego błędu i działać dalej, tym razem będąc bogatszym o doświadczenia, które przyniosła poprzednia porażka.

Cierpliwość związana jest nieodzownie z upływem czasu, jej brak możemy zatem odczuwać, gdy poświęcamy czas na rzeczy nieważne. Przeglądając media społecznościowe, karmimy swój fear of missing out i odciągamy się od zadania, a kiedy go nie wykonamy – odczujemy frustrację, nie będziemy już mieli więcej cierpliwości do siedzenia za biurkiem i wpatrywania się w tabele, ponieważ zajęło nam to tyle czasu. Wtedy warto się zastanowić, czy rzeczywiście było by to tak czasochłonne, gdyby nie destruktory, którym dajemy się ponieść.

Ćwiczenie cierpliwości, aktywnego słuchania i inteligencji emocjonalnej w XXI w. wydaje się być jednym z ważniejszych zadań jakie stoją przed nami wszystkimi. Są to bowiem umiejętności, które w historii jeszcze nigdy nie były tak ważne. Wynika to z połączenia ze światem jakie daje nam Internet, najważniejsze źródło komunikacji w XXI w.. Rzadko kiedy jesteśmy prawdziwie odcięci od świata, cały czas mamy z kimś kontakt, czy to w osobie własnej czy przez wszelkiego rodzaju komunikatory. Warto jest zatem o tym pamiętać i rozwijać filary nowoczesnego człowieka w jeszcze nowocześniejszym społeczeństwie.

https://drsylwiaolszewska.pl/wp-content/uploads/2020/09/logo2.png

Moje Media Społecznościowe:

https://drsylwiaolszewska.pl/wp-content/uploads/2020/09/logo2.png

Moje Media Społecznościowe:

Więcej o mnie

Wpisy na blogu

Sen a zdrowie
24 listopada 2022
Sen a zdrowie
Silne emocje a siła
10 października 2022
Silne emocje a siła

Szkolenia

Copyright © 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.