fbpx
 

blogJak zachować równowagę w życiu prywatnym i zawodowym | dr Sylwia Olszewska

8 grudnia 2020

Jak zachować równowagę w życiu prywatnym i zawodowym (Work Life Balance)

Work Life Balance, oznacza dążenie do stanu równowagi w aspekcie godzenia zobowiązań zawodowych i rodzinnych. Człowiek kieruje swoją uwagę na zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a życiem osobistym, co umożliwia dążenie do samorealizacji w różnych aspektach naszego życia.

Jak złapać i zachować tą słynną równowagę?

  • Po pierwsze zawsze zastanawiam się, czy można ten balans złapać?. Bywa różnie, ale poprzez ,,zmiksowanie” życia zawodowego z rodzinnym, wychodzi całkiem dobrze, więc:
  • Zatrzymaj się na chwilkę i przemyśl kto i co jest w życiu dla ciebie i twojego otoczenia ważne, jakimi wartościami chcesz się kierować, które są najważniejsze.
  • Poszukaj “odskoczni od pracy” – małe hobby.
  • Odważ się na rozmowę z bliskimi, o tym co się z tobą i w tobie dzieje, z czym sobie radzisz/nie radzisz. Rozmowa jest bardzo ważnym czynnikiem wspierającym, w trudnej emocjonalnie i psychicznie sytuacji, ponieważ właśnie rodzina, bliscy, znajomi, a nawet przypadkowo spotkane osoby są lub mogą być dla ciebie dobrym wsparciem emocjonalnym.
  • Wzmacniaj zachowania asertywne, szczególnie umiejętność odmawiania, wyrażania i przyjmowania krytyki. Nikt nie lubi niekonstruktywnej krytyki, jest przykra. Dlatego, warto wysłuchać, co dana osoba ma tobie do powiedzenia i odpowiednio zareagować. Jeżeli możesz się zgodzić z częścią krytyki, to się zgódź, a z inną nie, to powiedz w tej kwestii masz rację, w tej drugiej, nie zgadzam się z tobą. Uzasadnij swoją opinię, dlaczego się nie zgadzasz. Pamiętaj, że nie musisz się wciągać w dyskusje i polemiki, które nie są uzasadnione faktami. Szukaj potwierdzenia swego niewłaściwego zachowania w faktach, a nie w subiektywnych ocenach krytykującej osoby.
  • Jeżeli chcesz komuś zwrócić uwagę, to również skoncentruj się na faktach, rzeczach, które zostały niepoprawnie wykonane, nie na ocenie danej osoby, np. zamiast powiedzieć: Jesteś bałaganiarzem, powiedz: “Czuję się niekomfortowo, kiedy nasze raporty są poukładane niealfabetycznie, ponieważ odszukanie potrzebnego raportu, zajmuje mi 20 min., zamiast 10 min”. Proszę ułóż te raporty od A do Z do piątku (podaj datę), do 16.00. Bywa różnie, ale testuj i ucz się.
  • Przemyśl jakie role pełnisz w życiu. Zaakceptowanie ról wpływa pozytywnie na myśli o twoim życiu osobistym i zawodowym. Pomyśl o swojej pracy i życiu rodzinnym, jako o sprzymierzeńcach dalszego rozwoju a nie konieczności. W domu pełnisz rolę rodzica, partnera, dziecka, itp., zaś w pracy już jesteś pracownikiem, przełożonym. Umiejętność swobodnego przechodzenia z jednej roli do drugiej sprzyja osiąganiu spokoju i równowagi psychicznej.
  • Planuj dzień, tydzień, miesiąc, to pozwala utrzymać kontrolę nad życiem zawodowym, by nie pozostać z nadmiarem obowiązków po godzinach w pracy, a mieć czas na sprawy prywatne, budowanie relacji z bliskimi i znajomymi, a przede wszystkim ODPOCZYNEK.
  • Ale też, mieć czas, na “nic nie robienie” lub swoje hobby, jakieś zajęcie, które dają tobie przyjemność. To “nic nie robienie” jest odpoczynkiem dla umysłu, ciała i psychiki.
  • Osiągnięty sukces, celebruj z innymi. Ciesz się z niego, by był drogowskazem do następnego sukcesu, a nie tylko celem do odhaczenia.
  • Skupiaj się na tym “by być” a nie tylko “by mieć”. Zgodnie z założeniami psychologii pozytywnej to “być” sprawia, że człowiek doświadcza poczucia szczęścia i wewnętrznej harmonii.
  • Zastanów się co dobrego już masz i za co jesteś sobie i innym wdzięczna/y. Wieczorami praktykuj sztukę wdzięczności, to sprawia, że koncentrujesz swoją uwagę na pozytywnych stronach swojego życia. Podziękuj sobie i innym za miniony dzień. Wdzięczność jest cnotą i siłą psychiczną, od której zależy czy twoje życie będzie dobre. Wdzięczność daje siłę, pomaga skutecznie radzić sobie w obliczu wyzwań, trudności i niepowodzeń. Pozwala na przekraczanie siebie, redukuje ryzyko depresji i zaburzeń lękowych. Wdzięczność poprawia samoocenę, ponieważ myśli ukierunkowane są na poszukiwanie tego co dobre i docenianie siebie i innych.

Pamiętaj, że umiejętność chwalenia i doceniania siebie, zauważania swoich dokonań, małych sukcesów, wpływa pozytywnie na zadowolenie z życia i na radzenie sobie z trudnościami.

https://drsylwiaolszewska.pl/wp-content/uploads/2020/09/logo2.png

Moje Media Społecznościowe:

https://drsylwiaolszewska.pl/wp-content/uploads/2020/09/logo2.png

Moje Media Społecznościowe:

Więcej o mnie

Wpisy na blogu

Szkoda ATP
29 września 2022
Szkoda ATP
Szum w decyzjach
8 września 2022
Szum w decyzjach
Dawni znajomi
7 sierpnia 2022
Dawni znajomi

Szkolenia

Copyright © 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.