fbpx
 

blogPsychologiczne aspekty odchudzania | dr Sylwia Olszewska

14 czerwca 2021

Przez 2 tygodnie byłam na diecie i wiesz ile straciłam? 14 dni – Totie Fields.

Tymi słowami nieżyjąca już aktorka komediowa, podsumowała swoje wysiłki w kierunku pozbycia się kilku kilogramów. Aż 95% odchudzających się osób doświadcza porażki, kiedy kolejne diety i ćwiczenia nie przynoszą upragnionego efektu. Nadwaga zmienia i zatruwa życie. Nadwaga to znaczy: nie mieć się w co ubrać, ciągle liczyć kalorie, wstydzić się jeść, nie chodzić na plaże, krępować się siebie i innych, czuć się gorszą. To często długi czas oczekiwania, aż się schudnie, aby żyć!!! Nadwaga jest przykrym stanem psychicznym dla wielu osób, choć niektóre wcale nie chcą się jej pozbyć. Może są jakieś powody natury psychologicznej dla których, trudno jest Ci zrezygnować ze swojej okrągłej sylwetki?

Podczas prowadzonych przeze mnie warsztatów okazało się, że nadwaga kojarzy się z siłą, bezpieczeństwem, stanowi pewną wymówkę w przypadku niepowodzenia. Jest korzyścią psychologiczną związaną z objadaniem się. Stanowi redukcję napięć emocjonalnych, bo jedzenie zagłusza ból związany z problemami zawodowymi, rodzinnymi, stresem. Jedzenie jest substytutem miłości, lekiem na samotność, nudę, zdenerwowanie. Nadwaga uwalnia od podejmowania decyzji, wyzwań, którym trzeba sprostać w życiu. Będąc otyłym można wzbudzać troskę o siebie u bliskich, dzięki otyłości unika się współzawodnictwa. Bycie osobą otyłą oznacza także przynależność do rodziny. Część osób postrzega otyłość jako pretekst do unikania kontaktów towarzyskich z nowymi osobami. Żeby jednak dostrzec psychologiczne przyczyny należy się głęboko zastanowić, które z Twoich potrzeb nie zostały zaspokojone, a które zaspokajasz jedzeniem. Wykorzystując metody psychoterapeutyczne oraz techniki oparte na wzmacnianiu motywacji, określeniu celu, przeformułowaniu negatywnych myśli i przekonań, można odnaleźć sens i osobisty cel zmiany nawyków żywieniowych.

Odchudzanie to przede wszystkim zmiana stylu życia. To nie jest jednorazowa akcja, dobiegnięcie do mety po upragniony rozmiar. Pocieszające jest to, że każda osoba, która chce zmienić swój styl życia posiada odpowiednie zasoby, które pozwolą jej odnieść sukces, musi tylko nauczyć się po nie sięgać. Odchudzanie to sposób troszczenia się o siebie, to zmiana myśli ,,z muszę się odchudzać na chce się odchudzać’’, to jasne, precyzyjne i adekwatne do swoich możliwości określenie celu, to pamięć o potędze swojej wyobraźni, a także obdarzenie ciała i psychiki dużym szacunkiem. Zmiana stylu życia, wymaga poświecenia sobie uwagi i troski. Sposób w jaki myślimy o odchudzaniu kształtuje naszą świadomość. Jeśli jest uporządkowana to oznacza zdolność do skupienia uwagi na tym co istotne, uwolnienia się od zmartwień, nudy i niewiary w siebie. Jeśli jest odwrotnie to powoduje, że kierujesz energię na bodźce, które odwracają uwagę od wytyczonych celów i wyznawanych wartości. Istotne jest, aby zmianie sposobu żywienia towarzyszyły myśli, które będą źródłem wsparcia, motywacji i radości płynącej ze zmiany stylu życia. Zacznij pracę nad siłą woli od uzmysłowienia sobie jakie przekonania towarzysza Ci w myśleniu na temat odchudzaniu, a jakie na temat zmiany stylu życia. Zapisz na kartce słowo odchudzanie i zmiana stylu życia, a następnie wypisz wszystkie skojarzenia, które się pojawiają w twoich myślach w związku z tym słowem, następnie dopisz skojarzenia do wcześniej wymyślonych skojarzeń, tak by powstała Twoja osobista mapa myśli. Zaznacz skojarzenia negatywne, ponieważ te powodują, że trudno jest Ci myśleć o nowym sposobie zatroszczenia się o siebie. Następnie to co negatywne zmień na pozytywne ,,nie lubię gimnastyki, na lubię efekty gimnastyki”. Kiedy dokonasz afirmacji negatywnych przekonań ustal realny cel, biorąc pod uwagę swoje możliwości, które dostarczą wewnętrznego spokoju i będą źródłem siły w dążeniu do celu.. Odnajdując sens i zdrowe myślenie wzmacniasz motywację wewnętrzną, która jest motorem zmian w Twoim życiu.  

http://drsylwiaolszewska.pl/wp-content/uploads/2020/09/logo2.png

Moje Media Społecznościowe:

http://drsylwiaolszewska.pl/wp-content/uploads/2020/09/logo2.png

Moje Media Społecznościowe:

Copyright © 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.